Mitä on digimediasivistys?

Netti on muutakin kuin tekniikkaa…

Nettimaailmassa toimiminen edellyttää kansalaisilta uudenlaista yleissivistystä tai yleissivistyksen päivittämistä. Nettimaailmaa koskeva yleissivistys on paljon muutakin kuin teknisiä taitoja. Se on kokonaisuuksia käsittävää ymmärrystä nettimaailmasta ja sen taustalla vaikuttavista ilmiöistä. Nettimaailmaa koskeva yleissivistys tai digimediasivistys muodostuu opituista tiedoista, taidoista ja hyvistä tavoista. Yleissivistyksellä tarkoitetaan sellaista tieto- ja taitomäärää, joka kansalaisen olisi hyvä hallita voidakseen toimia ja vaikuttaa yhteiskunnassa.


Yleistieto nettimaailmasta

…on yleistietoa tieto- ja viestintäteknologiasta, sen historiasta, kehityksestä ja keskeisistä ilmiöistä, ei niinkään yksityiskohtaista tietoa, esimerkiksi yksittäisen ohjelman tai sovelluksen toiminnoista. Yleistieto nettimaailmasta on kokonaisuuksia käsittävää ymmärrystä siitä, mistä ollaan tulossa, missä ollaan nyt ja mihin ollaan menossa. Ymmärrystä lisäävä tieto vastaa myös kysymykseen miksi? Esimerkiksi tieto- ja viestintäteknologia ei ole kehittynyt itsestään, vaan sitä kehitetty joistain syistä. Syy-seuraus -suhteiden ymmärtäminen, tieto taustalla vaikuttavista voimista ja motiiveista auttaa näkemään pintaa syvemmälle, ymmärtämään paremmin maailmaa, jossa elämme. Yleistieto toimii myös perustana yksityiskohtaisempien tietojen oppimiselle.

Yleistaidot nettimaailmassa

…ovat yleistaitoja tieto- ja viestintäteknologian käyttöön, hahmottamiseen, tulkitsemiseen ja tuottamiseen. Yleistaidot ovat perustaitoja ja oppimisvalmiuksia, joiden avulla pärjää jo pitkälle. Yleistaidot edesauttavat ja helpottavat myös yksityiskohtaisempien taitojen oppimista. Nettimaailmassa keskeisiä yleistaitoja ovat medialukutaito ja mediataidot. Medialukutaidolla tarkoitetaan yksilön kykyä saavuttaa, analysoida, arvioida, ja tuottaa informaatiota eri tarkoituksiin. Medialukutaidolla tarkoitetaan myös osallisuuden, itseilmaisun ja eettisyyden kattavaa osaamista ja sivistystä. Mediataidot voidaan jaotella viiteen osa-alueeseen: tekniset mediankäyttötaidot, kriittiset tulkintataidot, turvataidot, vuorovaikutustaidot, luovat ja esteettiset taidot. (Ks. mm. L. Pekkala, S. Salomaa, S. Spišákt (toim.) Monimuotoinen mediakasvatus. Kansallisen audiovisuaalisen instituutin julkaisuja. 1/2016.)

Hyvät tavat nettimaailmassa

…ovat ”yleisesti hyväksyttyjä hyviä tapoja”, kuten asiallisuus ja kunnioitus. Hyvät tavat nettimaailmassa ovat pitkälti samoja kuin kasvokkain kohtaamisessakin, mutta on myös joitakin ”nettierityisiä” hyviä tapoja. Yleisiä hyviä tapoja netissä ovat mm. lain noudattaminen, tekijänoikeuksien kunnioittaminen, yksityisyyden suojan huomioiminen, lähdekriittisyys, palveluiden käyttöehtoihin tutustuminen ja niiden noudattaminen, muiden huomioon ottaminen, rakentava kirjoittelu ja keskustelu sekä omasta ja samalla muiden tietoturvasta huolehtiminen. Joissakin palveluissa on myös määritelty netiketti, joka on tarkoitettu nimenomaan kyseisen palvelun käyttäjille. Yleiset hyvät tavat ovat hyvä lähtökohta yksityiskohtaisempien netikettien oppimiselle.

 

Nettikansalaisuutta opetellen…

Netikäs -projekti

Teksti: Sanna Tuominen

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s